|
||
|
második oldal „Az autizmus
leírásának története Az autizmus
fogalmát elõször Eugen
Bleuler svájci pszichiáter használta, 1911-ben. A
skizofrénia kísérõ jelenségeiként írta le az
autista visszahúzódást, kontaktus-elhárítást, a
realitásérzék zavarát. A szó a görög autos
(önmaga) névmásból származik, utalva az autizmussal
élõ emberek jellemzõ
sajátosságára, az önmagukba fordultságra. 1943-ban Leo Kanner amerikai
gyermekpszichiáter 11 gyermekrõl számolt be, akik
sajátos, szokatlan viselkedésükkel tûntek
fel: nem, vagy sajátos módon beszéltek, mindenféle kontaktust elhárítottak és
ragaszkodtak környezetük változatlanságának, fenntartásához. hogy
valahová besorolja e szokatlan viselkedést, Kanner autizmus fogalmát választotta. Ugyanebben az idõben,
1943-ban Hans Aspergber,
bécsi gyermekorvos is közzétette írását néhány fiú sajátos
viselkedésformáiról, “autista pszichopátiát”
diagnosztizálva. Az autizmus-kutatás
fellendülése külföldön a 60-as évektõl kezdõdött, amely összefüggött az autista
gyermekek szüleinek önszervezõdésével.
Magyarországon a köztudatba az Esõember címû film
hozta meg az áttörést, ennek jó és rossz oldalával együtt. Egyre többen tudtak arról, hogy létezik autizmus, mint „betegség”. Ugyanakkor legtöbbször azonosították azt a fõszereplõ furcsa, de zseniális, különleges
képességekkel rendelkezõ
figurájával. Természetesen a szakemberek,
gyermekpszichiáterek körében ismert volt a probléma. A mai húsz év feletti autista
fiatalok és szüleik hálával és szeretettel emlékeznek dr
Weiss Mária gyermekpszichiáter és az 1999-ben elhunyt dr
Gerõ Zsuzsanna pszichológus áldozatos, úttörõ munkájára. Magyarországon elsõként
kezdtek küzdelmet azért, hogy az ebben a sajátos „másság állapotában” élõ gyerekek részére a megfelelõ
intézményrendszer és terápia, rendelkezésre álljon. 2. Az autizmus
meghatározása, fogalma és etiológiája „Az autizmus
a központi idegrendszer, az agy fejlõdési
zavara, melynek hátterében genetikus, vagy egyéb, az agyat ért károsító tényezõk
állnak” /Autista Info
2000. 5. o/ Etiológiája igen sokszínû, változatos. Nincs még végleges és egyértelmû válasz az ok vagy okok kérdésére, de az
újabb kutatások, az utóbbi évek felismerései eredményeként az autizmus kilépett a “talányos betegség” körébõl. A.
Az autizmus lélektani okokat feltételezõ
elmélete Bruno Bettelheim
nevéhez fûzõdik, aki szerint az
elégtelen szülõi, elsõsorban
anyai gondoskodás okozza az autizmust. Ma már megdõlt ez az elmélet, de sokáig a végsõ kétségbeesésbe taszította az egyébként is agyongyötört, magukat vádló szülõket. B.
Az autizmus biológiai elméletét az új kutatási eredmények
egyre több bizonyítékkal támasztják alá. E szerint az agyban van egy vagy több
rendellenesség, amelyeket egy vagy több biológiai tényezõ alkot. Az autizmus
biológiai elméletét alátámasztó néhány tény: Az autizmus sajátosságai Gyakrabban fordul elõ
fiúknál. Az autizmushoz viszonylag
gyakran társuló tényezõk Értelmi fogyatékosság Összefüggés más zavarokkal Kromoszomális/ genetikai rendellenességek Eddig az idézet, de az autizmusról folytatódik nagyon jó anyag van a www.esoember.hu -n
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX A diszkalkulia-veszélyeztetettség tünetei csakúgy, mint a diszlexiáé/diszgráfiáé , már nagycsoportos korban felismerhetők.
Többnyire azok a gyermekek a legveszélyeztetettebbek, akik
megkésett/akadályozott beszédfejlődésűek, általános pöszék, valamint
diszlexia-veszélyeztetettek. A diszkalkuliaveszélyeztetett gyermek szókincse szegényes, kifejezőkészsége, mondatalkotása nem
megfelelő, gyakori a beszédértés (szövegértés) zavara, a bő beszéd
lényeglátás nélkül, a beszédben a prozódiai elemek hiánya. Feltűnő a vizuális (látási)
és akusztikus (hallási) észlelés, illetve emlékezet problémája is. Emellett a
nagy- és finommozgás zavaraival találkozhatunk. Gondos szűrővizsgálattal
megállapíthatjuk, hogy a gyermek diszkalkuliaveszélyeztetett és amennyiben szükséges,
megkezdjük a sokoldalú készségfejlesztésen alapuló diszkalkulia-prevenciós terápiát. Iskolába lépve, amennyiben a továbbiakban
szükséges, diszkalkuiaterápiára Az iskoláskorú diszkalkuliás
gyermeknél gyakori a saját testen, síkban, térben és időben történő tájékozódás zavara; a
számfogalom gyengesége; számlálásnál számok kihagyása, felcserélése; a globális mennyiségfelismerés hiánya, a számnév-számjegy-mennyiség
nem megfelelő egyeztetése; az alapműveletek értelmezésének,
megoldásának problémái; a gyenge számemlékezet; a
szöveges feladatok megértésének, elvégzésének hibái; a matematikai szabályok felismerésének, megfogalmazásának,
megtartásának gondjai; a helyi érték értelmezésének hibái. A figyelem, az
akusztikus és a vizuális észlelés, illetve emlékezet, a
finommotoros koordináció zavara mellett jellemző, hogy a laterális
dominancia, oldaliság is később alakul ki. A komplex - neurológus, pszichológus és
logopédus által elvégzett - diszkalkulia-vizsgálatot követően kezdhető meg a terápia, ahol ki
kell hangsúlyozni a team-munka fontosságát szülővel, az általános iskolai
matematika tanárral és az osztályfőnökkel is. A
fokozatos gyakorlások során kell a gyermek által már elsajátított
készségeket, ismereteket, jártasságokat gyakorolni,
valamint az új ismereteket beépíteni, megszilárdítani. A diszlexia egy különös veleszületett
adottság, amely végletesen megnehezítheti, hogy valaki felismerje a betűket, amelyek
nagyobb kupacokban szavakat és mondatokat alkotnak. A diszlexia rendkívüli módon
megkönnyíti a kudarcélményhez jutást, például általános iskolában ritkának
számító "háttehülyevagykisfiam"-ot. Az írást és olvasást akadályozó diszlexia
azonban egyáltalán nincs összefüggésben a szellemi képességekkel: Whoopi Goldberg, Winston Churchill, Albert Einstein és sok más híres ember küzdött ilyen
problémákkal. A tudomány egyelőre nem ismeri
pontosan, mi
okozza a diszlexiát. Az elfogadott magyarázat szerint a hang és kép összekapcsolásának zavarát az agyféletekék tevékenységének szinkronizációja
okozza egy
jobbkezes-balkezes dologról van szó ld. kétbalkezes. A
legfeljebb hétéves korú gyerekeknek ajánlott játék valóban egyszerű: a
játékos egy dallamot hall, a
monitoron ezzel párhuzamosan az egyes hangokhoz tartozó különböző négyszögek
jelennek meg. A
gyerek feladata, hogy a dallam utolsó hangjánál nyomja le a szóközt a
billentyűzeten – ha
eltalálta a dallam végét, egy mosolygós arc jelenik meg. A
programot egy finn speciális iskola huszonnégy tanulója tesztelte. a
térlátást tudják befolyásolni, aminek az autista és
a a „dys” gyerekeknél óriási jelentősége van! |
|